7 dagen zonder Noord/Zuidlijn op station Amsterdam Zuid

Vanaf zaterdag 16 juli is het Europaplein zeven dagen lang de begin- en eindhalte van de Noord/Zuidlijn (metrolijn 52). Er rijden vanaf daar pendelbussen naar station Amsterdam Zuid, waar tot 23 juli gewerkt wordt aan de metroperrons.

Zomerwerken zuid


De voorbereidingen voor het verhogen van de metrosporen en -perrons van de Noord/Zuidlijn begonnen al vroeg. ‘Vanaf eind 2019 zijn we al bezig’, zegt Barry Stoop, projectleider Signaling & Control van het GVB, en in dit project verantwoordelijk voor het metrobeveiligingssysteem boven en naast het metrospoor. ‘En in die ene week komt alles bij elkaar. Dan moet het gebeuren.’

7 dagen zonder Noord/Zuidlijn op een rijtje

  • De Noord/Zuidlijn (metrolijn 52) rijdt niet op station Amsterdam Zuid van zaterdag 16 juli tot en met zaterdag 23 juli.
  • Lijn 52 vertrekt in die periode vanaf de halte op het Europaplein.
  • Metrolijnen 50 en 51 blijven wel rijden op station Amsterdam Zuid, ook worden pendelbussen tussen het Europaplein en het station ingezet.
  • Op de stations RAI, Amsterdam Zuid, en op het Europaplein, staan servicemedewerkers om de weg te wijzen.
  • Voor de wandelaars komt er een 450 meter lange looproute van het Europaplein naar station RAI.

Veiligheidssystemen metro verwijderen

Het werk aan de sporen en de perrons kan pas beginnen nadat Stoop en zijn team alle veiligheidssystemen hebben verwijderd die boven, naast en in het spoor aanwezig zijn: ‘In de nacht van 15 op 16 juli verwijderen wij alle treinbeveiligingsapparatuur van het metrobeveiligingssysteem S&C.’ Vervolgens is uitvoerder Heijmans aan zet. ‘Zij verwijderen het spoor en gaan daarna aan de slag met het verbreden en verhogen van het perron.’

Veiligheidssystemen terugplaatsen en testen

Op donderdag 21 juli is Heijmans klaar met de perrons en komen Stoop en zijn team weer in actie. ‘Wij plaatsen alle apparatuur dan terug op de juiste plaats en op sommige plekken plaatsen we nieuwe apparatuur. En dan beginnen we met testen, testen en nog eens testen.’ Ze beginnen met de apparatuur en vervolgens de aangepaste software. Dat is al gebeurd op simulatoren, maar dit keer testen ze ‘live’ op de baan. ‘De software moest worden aangepast, omdat de metro’s in de nieuwe situatie op een andere plek stoppen. Zonder deze aanpassingen kan de metro niet rijden.’

Normale dienstregeling vanaf zaterdag 23 juli

Volgens de planning wordt de normale dienstregeling op zaterdag 23 juli hervat, mét de verlegde en verhoogde perrons. ‘Vrijdagmiddag rond ongeveer 15.00 uur beginnen we met testrijden tot zaterdagochtend. En vanaf dan rijdt de metro hopelijk weer volgens de normale dienstregeling’, zegt Stoop. Het blijft wel lastig om garanties af te geven: ‘We weten inmiddels met S&C dat in de praktijk nieuwe incidenten kunnen voorkomen bij softwarewijzigingen. Dus het blijft altijd spannend hoe het in de praktijk gaat.’ Hij sluit af met een tip voor reizigers: ‘We vragen reizigers om vooraf goed de reisplanners te checken en rekening te houden met enige vertragingen.'

Bron: Zuidas.nl

Cluster
Alle werkzaamheden in Amsterdam Zuid
Modaliteiten
Metro
Tram