File? Dan rijden we met z'n allen om door hetzelfde dorp

Veel Nederlandse gemeentes hebben last van sluipverkeer. En navigatie-apps spelen daarin een rol. Dat blijkt uit een rondgang van NOS op 3.

NOS op 3 legt uit wat de gevolgen zijn van het gebruik van een alternatieve route, hoe navigatie-makers daar iets tegen kunnen doen én of een sluiproute überhaupt sneller is:

File? Dan rijden we met zijn allen door hetzelfde dorp


Rol navigatie-apps

Sluipverkeer is onder meer het gevolg van de populariteit van navigatie-apps. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat 9 van de 10 automobilisten een app of systeem gebruikt. Ongeveer de helft past op basis daarvan de route aan als ze zo een file kunnen vermijden.

Probleem: gebruikers die op hetzelfde moment op dezelfde plek zijn, krijgen vaak dezelfde alternatieve route voorgeschoteld. Google, Waze en TomTom herkennen de behoefte daaraan, omdat gebruikers hun locatie en snelheid delen. Zo herkennen ze snel een file.

Overlast voor gemeentes

Gemeenten gooien alles in de strijd om sluipers uit het dorp te houden. Inrijverboden, stoplichten, kentekenregistratie, afzettingen, verkeerspalen, betonblokken, slagbomen. Maar of dat iets oplost?

Oplossing ligt bij de apps

"Lokaal gaan klooien is niet efficiënt en niet effectief", zegt hoogleraar verkeerssimulatie Hans van Lint van de TU Delft. "Zolang apps alternatieve routes blijven aanbieden, vertrouwen bestuurders daarop. De oplossing zit hem daarin, in die apps. Díe moeten slimmer."

Dat weten de appmakers ook. TomTom werkt eraan, zeggen ze. Zij hebben een platform waar gemeenten kunnen aangeven of wegen zijn veranderd en of er afsluitingen of evenementen zijn. En ze benaderen gemeentes om samen te werken. Ook Google, eigenaar van Maps en Waze, heeft zo'n platform. Daarin delen nu al meer dan duizend steden wereldwijd data.

Socrates 2.0

Daarnaast werken makers aan het kunnen voorspellen van verkeersstromen. Onder meer in het Socrates 2.0-project. De gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, TomTom, Flitsmeister en BMW delen daarin data met elkaar om zo te kunnen voorspellen wáár het druk wordt, voor het druk ís.

Neem bijvoorbeeld de Johan Cruijff Arena, zegt Jop Spoelstra van Socrates 2.0: "Op gezette tijden wil daar heel veel verkeer heen. De gemeente en Rijkswaterstaat weten precies wanneer het daar druk wordt en TomTom weet de bestemming van het verkeer. Koppel je die info, dan kun je weggebruikers alvast omleiden. Zo kun je files én massaal sluipverkeer voorkomen."

Zelf meetesten?

Het projectteam van SOCRATES2.0 werkte mee aan dit item van de NOS waarin wordt uitgelegd wat de gevolgen zijn van het gebruik van een alternatieve route, hoe navigatie-makers daar iets tegen kunnen doen én of een sluiproute überhaupt sneller is. Dat is precies waar Socrates aan werkt: ontwikkelen van nieuwe features in navigatiediensten (TomTom, Flitsmeister, Livecrowd Mobility) en het testen ervan in de regio Amsterdam. Het gaat om informatie en routeadvies bij milieuzones, verbeterde navigatieadviezen voor bezoekers van het Arena gebied en pro actief navigatieadvies bij dreigende files. Test ook mee, want de proeven lopen nog tot en met juni. Ga naar socrates2.org/amsterdam en meld je aan!

Bron: NOS op 3