Hoe meten we de bereikbaarheid?

Amsterdam Bereikbaar gebruikt verschillende meetinstrumenten en tools om de bereikbaarheid en de effecten van maatregelen te meten en evalueren. Hiervoor gebruiken we bestaande en zelfontworpen tools: instrumenten die door een projectpartner zijn ontwikkeld of aangeschaft, of instrumenten die we speciaal voor Amsterdam Bereikbaar hebben gemaakt.

De tools op een rijtje

Alle monitoring- en evaluatietools worden beschikbaar gesteld aan de partners van Amsterdam Bereikbaar, en de deelnemers aan de gebruikersgroep Monitoring en Evaluatie.

Google Maps (filmpjes)

Google Maps zoals je gewend bent, maar dan voor de historische situatie op de weg. Met deze tool kun je verkeerssituaties op de weg per kwartier terugkijken op elke willekeurige dag. De tool is oorspronkelijk ontwikkeld voor het RWS-Project SAA-A1/A6, maar Amsterdam Bereikbaar heeft hem aangepast voor haar onderzoeksgebied.

FLOWcheck

Met FLOWcheck kun je op basis van Floating Car Data (FCD) verkeerskundige analyses op hoofdwegen maken, bijvoorbeeld van herkomst, bestemming, reistijd, filelocaties en snelheden op een netwerk.

Bereikbaarheidsmeter

Dit dashboard is ontwikkeld door Amsterdam Bereikbaar. Het beoordeelt en biedt inzicht in de bereikbaarheid van een gebied op basis van de Meetlat Goede Bereikbaarheid. Deze eerste versie meet twaalf routes over de autosnelwegen. De nieuwe versie krijgt meer toepassingen en een grotere reikwijdte, waardoor de meter uitgebreider en nauwkeuriger de bereikbaarheid in kaart brengt. Klik hier voor meer informatie over de routes die worden gemonitord. De nieuwe versie van de Bereikbaarheidsmeter heeft meer mogelijkheden:

  • Van twaalf routes naar alle mogelijke routes binnen Amsterdam en omstreken
  • Van hoofdwegennet naar deur-tot-deur
  • Van alleen auto naar auto, trein, tram, bus en metro (multimodaal)

De Bereikbaarheidsmeter is via deze link te raadplegen. Je hebt wel een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Deze zijn op te vragen door een e-mail te sturen naar bereikbaar@amsterdam.nl

Vlekkenkaart

Methode ontwikkeld door Amsterdam Bereikbaar. Door clusters uit te lichten geeft de vlekkenkaart een algemeen beeld van de te verwachten knelpunten en/of aandachtsgebieden. De vlekkenkaart is al toegepast voor de clusters Oost en West.

Urban Strategy Tool

Binnen de Urban Strategy Tool (UST) wordt een toepassing ontwikkeld voor de Zuidas. De UST is een product uit een samenwerking tussen de Gemeente Amsterdam en TNO. Met de UST kan de hinder in een bepaald gebied beter voorspeld worden. De werkgroep Monitoring en Evaluatie onderzoekt of de tool ook voor Amsterdam Bereikbaar en de partners beschikbaar gesteld kan worden.

Zo meten we de reizigersbeleving

Amsterdam Bereikbaar stelt de reiziger centraal. Om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn houden we een Belevingsonderzoek. Op die manier krijgen we meer inzicht in hun reis en kunnen we onze maatregelen hierop aanpassen.

Vrouw die zit in het Vondelpark