Ga direct naar inhoud

Waarom er zoveel werkzaamheden tegelijk zijn

We zijn inmiddels over de helft van de grootschalige werkzaamheden in en rond Amsterdam deze zomer. Het is zoals verwacht erg druk op de weg, wat tot frustratie kan leiden. “Waarom moet alles nú?” Dat is een begrijpelijke vraag die sommige reizigers hebben.

Waarom is het werk überhaupt ook alweer nodig?: Veel wegen, spoorwegen, bruggen en tunnels worden vernieuwd en vervangen om de weg en het spoor te kunnen blijven gebruiken. Gebeurt dat niet, dan wordt de staat van de infra steeds slechter en kunnen bijvoorbeeld gaten in het asfalt ontstaan. In zulke gevallen moet er wegen worden afgesloten vanwege de veiligheid en zijn er spoedreparaties nodig. Die afsluitingen duren dan vaak extra lang, omdat hiervoor de mensen en het materieel niet altijd direct beschikbaar zijn. Veel werkzaamheden kunnen daarom dus niet langer wachten.

Maar waarom zoveel tegelijk?

In de afgelopen jaren deden weg- en spoorwegbeheerders zulke grootschalige werkzaamheden alleen wanneer er minder verkeer was, zoals ‘s nachts, in weekenden en vakanties. Elke verkeersluwe periode is helaas al bezet, waardoor er dus ook overdag, doordeweeks en buiten de vakanties moet worden gewerkt. Er is nu simpelweg zoveel werk te doen, dat er ook werkzaamheden tegelijkertijd zijn.

De grootste onderhoudsopgave ooit

Rijkswaterstaat is bezig met zijn grootste onderhoudsopgave ooit; uitgespreid over meerdere jaren werkt Rijkswaterstaat aan wegen, bruggen en tunnels. In de zomer van vorig jaar waren er al grote werkzaamheden aan de A10 bij de Zeeburgerbruggen en -tunnel en aan de 2de Coentunnel. Ook werd bijvoorbeeld gewerkt aan de aanlegprojecten van Zuidasdok op Ring A10 Zuid en aan de wegverbreding van de A9, Badhoevedorp-Holendrecht. En ook deze zomer moet men dus aan het werk. Ondanks de grote evenementen die sowieso al verkeersdrukte veroorzaken, zoals kortgeleden het festival Op de Ring en de NAVO-top, en binnenkort SAIL.

Werkzaamheden voor de verbreding van de A10 Zuid. Foto: Marcel Steinbach
Werkzaamheden voor de verbreding van de A10 Zuid. Foto: Marcel Steinbach

Dit jaar onderhoud, volgend jaar omleiding

Aan sommige wegen móet het werk in 2025 gebeuren, omdat ze volgend jaar omleidingsroutes zijn tijdens werkzaamheden aan andere wegen. Zo vindt er in 2026 onderhoud plaats aan de A44. Het verkeer dat normaal daar rijdt, moet dan worden opgevangen op de A4. De A4 krijgt daarom deze zomer nieuw asfalt.

Werkzaamheden afstemmen

Rijkswaterstaat is onderdeel van het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar. Werkzaamheden rond onze hoofdstad worden dankzij dit netwerk goed op elkaar afgestemd, zodat reizigers zo min mogelijk last hebben van werkzaamheden aan weg en spoor. In dit netwerk zit naast Rijkswaterstaat ook Gemeente Amsterdam, ProRail, Provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam. Door hun onderlinge samenwerking laten ze werkzaamheden en evenementen elkaar zoveel mogelijk opvolgen in plaats van dat ze tegelijk zijn. Zo begonnen de werkzaamheden aan de A10 Oost en Zuid bewust ná de NAVO-top. Maar overlap is in andere gevallen dus helaas onvermijdelijk.

Nog even geduld!

We hopen dat het zo duidelijker is, waarom er zoveel werkzaamheden zijn. En waarom die voor een deel tegelijkertijd zijn. Even volhouden nog, bedankt voor jullie begrip!