Oranje Loper: Vanaf 10 januari meer omleidingen Raadhuisstraat en Rozengracht

De Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en 9 vaste bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein worden vernieuwd. De bruggen zijn meer dan 100 jaar oud en in slechte staat. Het verkeer wordt steeds zwaarder. En onze straten steeds drukker. De bruggen worden weer sterk. Met nieuwe palen en een compleet nieuwe binnenkant. De monumentale buitenkant knappen we op en blijft eruitzien zoals nu. Als we de bruggen aanpakken, willen we ook meteen de straten beter inrichten. Met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, de tram en gezond en sterk groen. De werkzaamheden vragen veel van de Amsterdammers van nu maar zijn nodig om het gebied ook voor de Amsterdammers van de toekomst veilig, leefbaar en bereikbaar te houden.

Nieuwe Wercksbrug Amsterdam Oranje Loper

 

Omleidingen vanaf 10 januari

We werken op de Raadhuisstraat bij de bruggen over het Singel en de Herengracht aan het verplaatsen van kabels en leidingen uit de bruggen, naar de hulpbruggen. Vanaf 10 januari komen hier de bruggen over de Keizersgracht en de Prinsengracht bij. Projectleider Eric van Ham: “De directe omgeving, maar ook de bewoners verder op de grachten en het verkeer krijgen hier echt last van.” 

Gevolgen

Het werk heeft gevolgen voor verkeer en bewoners. “Voor de werkzaamheden maken we de stoepen en straten open”, legt Eric uit. “Alle straten, grachten, horeca en winkels blijven bereikbaar. Maar de omgeving en het verkeer krijgen wel te maken met omleidingen en vertraging. Gelukkig is het tot nu toe gelukt om het werk zo in te richten dat fietsers nog steeds over de Raadhuisstraat en Rozengracht kunnen rijden. Dat kon in de eerste plannen niet. Maar omdat de bereikbaarheid belangrijk is voor zowel fietsers als winkels en horeca, hebben we onze manier van werken aangepast. We doen nu veel vanaf het water. Hierdoor is er net genoeg ruimte voor de fietsers om langs het werk te kunnen rijden. Helaas kunnen we dit niet beloven voor de hele werkperiode, want soms zal er echt te weinig ruimte zijn. Maar als het veilig kan, proberen we fietsers zo min mogelijk om te laten rijden.”

Voor meer informatie: Gemeente Amsterdam: Oranje Loper

Modaliteiten
Auto
Bus
Fiets
Metro
Tram