Binnenring: herinrichting voor fiets en openbaar vervoer

Amsterdam groeit. Het wordt steeds drukker in de stad. Als we een leefbare, gezonde en veilige stad willen blijven, moeten we maatregelen nemen. Eén van die maatregelen is een autoluwe stad met meer ruimte voor fietsers en openbaar vervoer.  Daarom wordt de Binnenring heringericht. We willen een herkenbare, veilige en aantrekkelijke route maken.

 

External video URL

Veilig, snel en comfortabel

Verkeersveiligheid en ruimte voor fiets en OV zijn de belangrijkste redenen om de Binnenring aan te pakken. We willen een herkenbare, veilige en aantrekkelijke route maken. De Binnenring is ruim 7 kilometer lang en loopt via de Czaar Peterstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en de Marnixstraat. Op de Binnenring komt meer ruimte voor fietsers en openbaar vervoer. Dat bereiken we door er een doorgaande fietsstraat van te maken.

  • Auto’s zijn te gast en de maximumsnelheid is 30 kilometer per uur.
  • De OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers.
  • Er zijn prettige en veilige looproutes van en naar de haltes.
  • De trambanen liggen zo veel mogelijk vrij.

Een groot deel van de Sarphatistraat, de Weteringschans en een aantal belangrijke kruispunten langs deze route hebben we al onder handen genomen. De komende jaren komt vooral het westelijk deel van de route aan de beurt: de Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein en de Marnixstaat. Ook zijn we bezig op de Czaar Peterstraat en het noordelijk deel van de Sarphatistraat.

Het is de bedoeling dat de Binnenring in de toekomst wordt doorgetrokken naar Noord, via nieuwe bruggen over het IJ, aan de oostzijde en aan de westzijde.

Waar

De Binnenring loopt vanaf het Haarlemmerplein via de Marnixstraat, Weteringschans en de Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat. Het is een halve ring om het centrum heen.

Wanneer

Er zijn binnen het project Binnenring verschillende deelprojecten. Deze hebben elk een eigen tijdspad. We verwachten dat het project Binnenring in 2026 klaar is.

Werkzaamheden binnenring Amsterdam

 

 

Bron: Gemeente Amsterdam 

Modaliteiten
Auto
Bus
Fiets
Metro
Tram
Trein